Ny vecka.

Måndag kväll och åter en praktikdag avklarad. Åter en intressant och berikande dag. Gör som sagt landsorts praktik i förpraktiken inför profilstudier till diakon.
Gör detta i projektform där jag valde en liten landsort som jag inte kände till överhuvudtaget.
Detta för att få ta del av vad det kan innebära att jobba i glesbygd som diakon. Är själv uppvuxen på landsbygden så det finns en förkärlek till glest mellan husen men lite närmare varandra.

Huvudfrågan i projektet är att undersöka, bilda mig en uppfattning om den enskilda människans liv i bygd och deras relation till kyrkan. Har insett att för att kunna ha överhuvudtaget en chans som medmänniska,diakon är det viktigt att ha god och aktuell kännedom om bygden och den enskilde människan ur ett historiskt och dags aktuellt perspektiv.
Även stöda och uppmuntra människor till det diakonala ansvaret. Känns tryggt att även i detta få sätta sin tillit och ledning till Gud för utan han förmår vi föga.

Mycket intressant att få möta olika människor i intervjuer,samtal ,olika aktivitets grupper,hembesök,gudstjänster,föreningsliv osv...
Idag har jag haft förmånen att få deltaga med gruppen stor och liten....framtiden de små liven som Jesus alltid lyfte fram dessa våra plantor små till låns som gåva från Gud.

Gick sedan ikväll i min hemkyrka på bibelstudie viktigt att ge sig själv tid för bön,
 läsa och samtala kring Guds levande ord.
Åter till nattens vila.......våren börjar ta fart....man ser skimmer av Guds skapelse och liv ....
Godnatt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0